Оператор
"Початку" і трилогії про Темного лицаря, один з найперспективніших неекранізованих сценаріїв, $100 млн на зйомки і Джонні Депп в головній ролі. Такі були вихідні умови успіху науково-фантастичного фільму
"Перевага". Очікування творців фільму, правда, не зовсім виправдалися, що не скасовує факт: це досить цікаво знята картина. Про те, як створювалося
"Перевага", і поговоримо сьогодні.
"Перевага" - це, в першу чергу, режисерський дебют Уоллі Пфістера. Ця людина стояла за камерою багатьох знаменитих картин і зробила собі ім'я на всіх фільмах Крістофера Нолана за останні п'ятнадцять років. Нолан, до речі, міг зняти
"Перевагу" замість свого оператора, але в результаті вибрав інший «ботанський» фільм -
"Інтерстеллар", а для першого проекту залишився лише виконавчим продюсером. За словами Пфістера, найголовнішим для нього режисерським уроком від Нолана була скромність: поважне і привітне ставлення до всіх, без винятку, членів знімальної групи.
У візуальному вирішенні фільму Пфістер орієнтувався на безсмертну класику філософського сай-фая
"2001 рік: Космічна одіссея" Кубрика. Він влаштував показ цієї картини для своєї знімальної групи, причому крутив кіно не з диска, а з плівки 70 мм. Останнє - принципово: Пфістер - прихильник плівки, а не цифри, і
"Перевагу" він робив на целулоїді форматом 35 мм. За словами режисера, отримана якість зображення відповідає розширенню в 8-10 тис. пікселів, а цифрових камер, що забезпечують його, ще просто не існує.
На цьому Пфістер з аналоговими технологіями не закінчив: він наполіг на обробці плівки реактивами. Студія не суперечила, адже їй такий спосіб заощадив $ 300 тис. Як будь-який оператор, Пфістер мав багато вимог до світла на зйомках і в одержуваних кадрах. Камерамена для
"Переваги" - Джесса Холла - він вибрав, побачивши роботу того над
"Поверненням в Брайдсхед". Пфістер хотів домогтися такої ж природності освітлення.
Природність була головним принципом зйомок
"Переваги". У фільмі багато сцен, де Ребекка Холл спілкується з проекцією Джонні Деппа на моніторах. Зазвичай такі речі монтують на порожній екран вже на пост-продакшені. Але в
"Перевазі" вчинили інакше. Депп знаходився в будці в тому ж приміщенні, що і його партнерка, а його зображення просто виводили на екрани. Так артистам було простіше знайти емоційний контакт. Кадри, де Депп зникає з одного екрану і з'являється на іншому, слідуючи за героїнею, були зняті аналогічно, просто вимагали трохи більше розрахунків та репетицій.
Левова частка екранного часу відбувається на дослідницькій базі з великим полем сонячних батарей. У
"Перевазі" це все називається центром даних у вигаданому місті Брайтвуд. Його знімали в спекотному штаті Нью-Мексико. Команда Пфістера побудувала п'ять будинків і кілька трейлерів. Поле з сонячних батарей теж створили кіношники буквально в пустелі.
Умови для зйомок були не найкомфортнішими. У липні, коли готували сцени з центром даних, в Нью-Мексико стояла спека 43°С, а вечорами піднімалися піщані бурі. Найбільше працівники скаржилися на рудий пил всюди, навіть в їхніх трейлерах. Природа боролася з фільмом у всіх своїх проявах. Так, на зйомки сім разів пробиралися непрохані гості - гадюки, яких доводилося відловлювати і відвозити подалі. Або ж одну зі сцен знімали всього в декількох милях від лісової пожежі. А декорацію, побудовану на давно висохлій річці, знесло водою: як на зло, в останній день зйомок на тому місці трапилася повінь.
З акторами Пфістеру було працювати простіше всього: вони у нього суцільно зірки і першокласні виконавці, які не бояться нових викликів в кар'єрі. Депп, наприклад, намагався звикнути до того, що йому на зйомках доведеться бути в звичайному вигляді - не в перуці або гримі, а зі своєю рядовою стрижкою і в окулярах. Це, на думку, актора і складно: треба напружитися, щоб увійти в образ.
Пол Беттані, який, між іншим, грає роль, що не поступається Деппу у важливості, готувався до зйомок інакше. Він грав вченого, тому й поніс сценарій до нейробіолога з Каліфорнійського технологічного університету. Не для того, щоб перевірити сценариста на вошивість, а щоб отримати пояснення деяких наукових моментів. Беттані запитав також, наскільки реально провернути ту ж штуку, що й герой Деппа: завантажити свою свідомість в комп'ютер. І вчений пообіцяв акторові подібні опції вже через тридцять років.
Оригінальна назва фільму -
"Трансценденція" - це термін з філософії, релігії та психології, в цілому означає вихід за межі пізнання, буття. Сюжету фільму найбільш відповідає релігійне визначення трансценденції - аспект божественної сутності за межами матеріального. Адже герой Джонні Деппа, по суті, через злиття з комп'ютером позбавляється від матеріальної форми, перетворюючись на суперсвідомість зі здібностями і замашками Бога.
Це все чудово, але от назва фільму занадто складна для прокату. У країнах з англо-саксонськими і романо-германськими мовами
"Трансценденцію" так і залишили на вивісці. А ось в іншому світі глядачів вирішили не мучити, як, наприклад, у нас, адаптувавши назву -
"Перевага". У Литві, Ізраїлі та Росії використовували це ж поняття. У Туреччині вийшла
"Еволюція", в Греції -
"Суверенітет", у Сербії найпростіше -
"Віртуальна свідомість".
Джерело: